Grip

Grip bir virüs hastalığıdır. Etken; ‘Ortomikso virüs’ grubunda yer alan ve A,B,C,D olarak adlandırılan 4 farklı alt tipte antijenik özellik taşıyan virüslerdir.

Grip virüsleriyle gelişen enfeksiyonda öncelikle solunum yollarını etkilenerek öksürük, burun akıntısı, göğüs ağrısı olabilir. Bu bulgulara ateş, baş ağrısı, kas ağrısı, halsizlik, eklenebilir. Hastalığın erken başlangıç bulgularını takiben boğaz ağrısı, burun tıkanıklığı ve öksürükte artış görülebilir.

Hastalığın kuluçka dönemi 1-3 gündür. Gribin dağılmasında kreş ve okul çocukları en önemli rolü oynar. Çocuklar grip virüsünü daha uzun süre yayarlar. Grip çok bulaşıcıdır ve bulaşıcılık hastalık belirtileri çıkmadan 24 saat öncesinde başlar ve grip belirtileri devam Grip, virüs taşıyan burun-ağız sekresyonları bulaşmış materyalin kullanılması, hasta kişinin hapşırması ile virüs taşıyan partiküllerin sağlam kişiye ulaşması veya hasta kişi ile direkt temas yoluyla kişiden kişiye geçer. Grip genelde sonbahar ve kış aylarında görülür ve 4-8 hafta etkin olur.

Grip enfeksiyonunu takiben bronşiolit, pnömoni gibi alt solunum yolu enfeksiyon gelişme riski %25’e kadar ulaşabilir. Grip yenidoğan bebeklerde, astım, diabet, kistik fibrozis, konjenital kalp hastalığı gibi kronik hastalığı olan çocuklarda,  kanser hastalarında daha ağır seyreder ve hastane yatışı gerektirebilir.

Yüksek risk taşıyan hasta grubunda; grip virüsü için aşılamanın yapılması her yıl gribin etkisini azaltmakta en etkin yöntemdir.

Grip aşısının özellikleri nelerdir, nasıl, ne zaman yapılır?

İki çeşit grip aşısı vardır. Ülkemizde bulunan ve yaygın olan inaktif influenza grip aşısıdır.

6 ay-3 yaş arasındaki çocuklara normal aşı dozunun yarısı miktarda yapılır. 3 yaşından büyük çocuklara erişkin dozunda uygulanır. 9 yaşın altındaki çocuklara ilk kez uygulanacaksa, 1 ay arayla 2 kez yapılır. 9 yaşından büyüklerde ve erişkinlerde ilk sefer yapıldığında tek doz yapılır.

Grip aşısının uygulanması için en uygun zaman Eylül, Ekim, Kasım aylarıdır.  Her yıl bu aylarda aşı tekrarlanmalıdır.

Grip aşının yan etkileri nelerdir?

• Aşı yerinde ağrı, kızarıklık, şişlik olabilir.
  • Aşı içeriğindeki maddelere karşı hassasiyet mevcutsa nadiren ciddi alerjik reaksiyonlar gözlenebilir.
  • Grip aşısı inaktif aşı olduğu için, uygulandığında kendisi gribe neden olmaz.

Kimler grip aşısı olsun?

• 6 ay- 2 yaş arasındaki tüm çocuklar (özellikle zamanından erken prematüre doğan bebekler)
  • 2 yaşından küçük çocuğu olan anne baba ve çocukla aynı evde yaşayan diğer aile üyeleri.
  • Astım, kistik fibroz, amfizem veya diğer kronik akciğer hastalığı bulunan kişiler.
  • Bağışıklık sistemi bozukluğu olan hastalar.
  • Kronik kalp ve böbrek hastalıkları olanlar.
  • Kreşte yaşayan çocuklar ve bakımevinde yaşayan yaşlılar.
  • Kreş, bakım evi çalışanları ile tüm sağlık çalışanları.

Grip aşısının yaptırmaması gerekenler kimlerdir?

• 6 aylıktan küçük çocuklara ve bebeklere yapılmamalıdır.
  • Ateşli hastalıklar sırasında yapılmamalıdır.
  • Gebeliğin ilk 3 ayında grip aşısı yapılmamalıdır.

Yumurta ve aşının içeriğindeki maddelerden herhangi birine karşı alerjisi olanlara yapılmamalıdır.